För inte kan det väl vara så att ingen bryr sig?

Jag tänkte skriva om Syrien och läget där, lite för att jag tänkte haka på måndagens tema, men sen inser jag att jag inte vet något om läget i Syrien. Lite orolig börjar jag fundera på om jag satt mig själv i en bubbla eller om jag bott under en sten den senaste tiden, men nej, det kan inte stämma. Jag erkänner väl att jag inte lusläst alla nyhetssajter och att andra saker upptagit mina tankar, men lite koll borde jag väl ändå ha? Jag vet ju att det händer saker, jag vet ju att mänskliga rättigheter kränkts och att männsikor far väldigt illa, men mer vet jag inte.

Min förklaring är helt enkelt att det inste skrivs om ämnet. Visst är skulden lite min egen, men det behövs debatt, det behövs reportage och det behövs information. Det här är vad jag hittade nu idag på Svenska Dagbladets hemsida:

Två döda i regimoffensiv i Syrien

5 september 2011 kl 11:38, uppdaterad: 5 september 2011 kl 11:51

Syriska soldater och säkerhetsstyrkor uppges ha startat en offensiv mot städerna Hama och Homs, där minst två personer ska ha skjutits ihjäl.

– Mer än 30 militärfordon och säkerhetsstyrkor gjorde en räd i Hama på morgonen och tung skottlossning hördes, sade Omar Idlibi, talesman för aktivisternas samarbetsorgan LCC.

En liknande operation ska ha genomförts i Homs där säkerhetsstyrkorna sköt ihjäl minst två.

Regimens våld mot demonstranter har fått kraftig kritik från omvärlden.

Det är allt. Jag gissar på att kritiken från medelsvensson här hemma inte direkt tillhör den där omvärlden som nämns. Jag vet att det finns de med koll, men krav på förbättring sker inte för att ett fåtal väldigt insatta ber om det, det sker för att majoriteten kräver det.

4 comments on “För inte kan det väl vara så att ingen bryr sig?

  1. […] bloggar om Syrien: Ida Mörk, Bonnie Peterson, Cecilia Johnsson, Hanna Lindquist, Dana […]

  2. […] detta är Liberala Ungdomsförbundet, Ida Mörk, Bonnie Peterson, Bawar Ismail, Dana Pourkomeylian, Cecilia Johansson, Frida Simonsson, Yacob Rajes, Hanna […]

  3. […] attempt to redress that, along with other Swedish bloggers who have blogged about Syria yesterday. Cecilia Johnsson, Ida Mörk and Bonnie Peterson all ask why news from Syria is eclipsed on newspaper websites not […]

Kommentera

